Curaj şi viziune pentru relansarea industrială românească – un editorial Stefan Vuza scris in Adevarul

60x50Într-un context regional şi european agitat, cu tensiuni sociale crescânde şi chestiuni economice cu rezultat incert (multe industrii sunt obligate să se reinventeze sau să se desfiinţeze), România are o şansă istorică de a deveni un exemplu concret de bune practici (stabilitate, predictibilitate şi coerenţă) şi creştere economică prin prisma unei strategii de relansare industrială. Pentru asta e nevoie de curaj şi de viziune însă.

Din păcate, când spui anii ’90 în România, ne vine în minte tranziţia haotică şi nu de puţine ori, necinstită, de la un comunism plin de lipsuri şi neajunsuri la un capitalism sălbatic, în care singura regulă a jocului a fost bătaia de joc la adresa capacităţilor naţionale din varii industrii. Rezultatul? Faliment prin delăsare, faliment prin hoţie (sunt celebre exemplele de fabrici întregi vândute la preţ de fier vechi) sau faliment prin proasta gestiune sau rea-intenţie (competitor străin fără niciun interes să investească într-o industrie şi într-o comunitate).

Trăgând linie pe harta evoluţiei economico-industriale a ţării, anii 2000 au dus la consolidarea capitalului extern prin diverse privatizări ce nu au ţinut cont de un plan pe termen mediu al diverselor companii sau ramuri. Capitalul intern a fost, de multe ori, dezavantajat sau pur şi simplu ignorat pe nedrept, ajungându-se la un apogeu de tristă amintire: a apărut un sentiment de puternică dezorganizare pe măsură ce marii industriaşi ai anilor ’90 sau 2000 erau condamnaţi şi ajugeau la închisoare. Păcatele se plătesc, problemele socio-economice însă necesită rezolvare. Fabrici întregi au rămas fără busolă pe plan naţional, regional şi mai ales global, unde competitivitatea şi nişarea produselor constituie factori cruciali care fac diferenţa între profit sau faliment.

România are nevoie de un reset strategic, de o relaţie corectă între planul politic şi capital, atât cel local cât şi cel străin, şi vestea bună e că există o nouă generaţie de antreprenori români în creştere, cu ambiţii locale dar şi internaţionale, de export, indiferent de industria la care privim: fabrica de vagoane Arad, magazinele Dedeman, compania de transport Eurolines, fabricile Mobexpert, produsele Musette şi exemplele de succes pot continua…….

Citeste mai mult: adev.ro/or64ke